Oana Năstasie VII B
Părintele Trandafir, fiul dascălului Pintilie din Butucani, devine preot în
satul natal. Oamenii din Butucani sunt înstăriţi şi gospodari dar nu le place
să li se spună verde-n faţă ce defecte au. Ori, tânărul preot, deşi om
cumpătat, harnic şi gospodar, este mult prea sincer şi direct şi nu poate trece
cu vederea defectele acestea, motiv pentru care sătenii nu îl agreează. Ei fac intervenţii la protopop şi obţin transferul părintelui Trandafir de la ei din
sat în Sărăceni, aşezat pe Valea Seacă.
Locuitorii din Sărăceni erau neînchipuit de leneşi şi lipsiţi de orice
spirit gospodăresc, astfel încât aspectul satului era unul deplorabil. Hotărât
să schimbe lucrurile, părintele le vorbeşte oamenilor veniţi în număr mare la biserică, pentru
a-l vedea pe noul popă, despre necesitatea şi binefacerile muncii,
dar în scurt timp oamenii nu mai frecventează biserica. Umblă apoi din casă în
casă pentru a-i convinge pe fiecare, dar nu reuşeşte nici în acest fel. Începe atunci să îi ironizeze pe săteni, ba
chiar să îi batjocorească, fără însă a reuşi să-i clintească din nepăsarea lor.
Şi după atâta „tăndălitură[1]”
oamenii l-au numit „Popa Tanda” şi aşa i-a rămas numele. Ca să scape de el,
sătenii din Sărăceni merg la episcopie şi cer mutarea părintelui Trandafir din
localitate, dar episcopul nu îl mută.
După doi ani de încercări zadarnice, părintele constată că i s-au terminat
toate resursele de trai iar casa lui devenise mai ceva ca a sătenilor: „O soţie
bolnavă, trei copii mici, al patrulea de lapte, o casă numai hârb: prin pereţi
se furişa neaua, cuptorul afuma şi acoperişul era tovarăş cu vânturile, iar
hambarele goale, punga deşartă şi sufletul necăjit.”
Împins de necesitatea de a-şi hrăni familia, preotul se apucă de lucru:
repară casa, îngrădeşte curtea, cultivă grădina, împleteşte lese[2]
pe care le vinde la târg pe bani buni. Face cumpărături pentru ziua de Rusalii
şi se întoarce acasă. Viaţa preotului se schimbă: „Preoteasa avea rochie nouă,
cei trei [copii] mai mărişori
aveau papucaşi din oraş, Măriuca cea mai micuţă avea o pălărie de paie cu două
flori roşii, iară pereţii erau albi chiar şi pe dinafară, ferestrele erau
întregi, casa era luminoasă şi icoana Sfintei Mariei Maicii Preacurate se vedea
bine cum era pusă sus, între ferestre, şi împodobită cu florile crescute pe
marginea straturilor. Făină albă, carne, unt, ba chiar şi zahăr a adus popa de
la oraş.”
Rezultatele muncii părintelui Trandafir nu întârzie să se vadă iar situaţia
familiei sale devine tot mai prosperă. Sătenii văd, se minunează de cele făcute
de părinte şi încet, încet îi urmează exemplul. În câţiva ani satul devine de
nerecunoscut iar oamenii sunt înstăriţi şi gospodăriile lor bine întreţinute.
„Toate s-au schimbat; numai părintele Trandafir a rămas precum a fost:
verde, vesel şi harnic. Dacă părul cărunt şi barba căruntă nu ar vesti vremea
lui, am crede că copilaşii cu care se joacă înspre seară la laiţa cea de
dinaintea casei sunt copilaşii lui.”
«Un om din sat trece, le pofteşte „bună odihnă” şi-şi zice: „Ţine-l,
Doamne, la mulţi ani, că este omul lui Dumnezeu!”»
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu