Alexandra Maria Popescu VII B
Situat la înălţimea de 2.216
m, Sfinxul,
aşa cum este numit din cauza asemănării sale cu un cap uman, s-a format prin
eroziune eoliană de-a lungul unei perioade îndelungate de timp. Asemănarea sa
cu un sfinx şi accesul uşor în zonă au făcut ca această formaţiune geologică să
devină o atracţie turistică importantă.
Din cele mai vechi timpuri oamenii au fost pur şi simplu fascinaţi de
această minunăţie a naturii. Drept dovadă stă mărturie şi cea mai veche fotografie
ce are sfinxul din Bucegi ca personaj principal. Aceasta datează din anul 1900,
când tehnica fotografică era abia la începuturile ei. Gândindu-ne la această
situaţie, putem foarte uşor să ne dăm seama cât de important a fost Sfinxul
nostru pentru oameni dacă în acele timpuri în care aparatele de fotografiat
cântăreau extrem de mult a existat cineva interesat să îl fotografieze. Această
fotografie poartă numele de „Babele din Caraiman”.
Prima denumire oficială de „Sfinxul din Bucegi” datează din 1935 şi se
găseşte într-un articol al unei publicaţii numită „Buletin Alpin”. Astfel,
odată ce această denumire a fost dată, a mai rămas doar un pas până la a deveni
oficială. A doua numire de Sfinx a
apărut în „Revista Română” înfiinţată de Alexandru Bădăuţă (1901-1983), cel ce
a înfiinţat şi Oficiul Naţional de Turism.
Pentru a cunoaşte mai multe despre Sfinxul
românesc este necesar să coborâm şi mai mult în timp, până la primii
locuitori ai acestor meleaguri. Geografia sacră a Munţilor Bucegi este una bogată
şi minunată. Cercetătorul şi etnograful Nestor Urechia în volumul „Zânele din
Valea Cerbului” spunea printre altele că Sfinxul
românesc este capul cioplit al Sfântului Ioan Botezătorul. În relatarea
lui, foarte important este teonimul[1]
pomenit care duce îndată cu gândul la
Kog-a-Ion, muntele sacru al dacilor, despre care iată ce
scrie Strabon în „Geografia” sa: „Tot aşa şi acest munte a fost recunoscut
drept sacru şi astfel îl numeau geţii; numele lui, Kogaion, era la fel ca numele
râului care curgea alături.”
În albaneză, dialectul aromân şi limba tracică, „koka” înseamnă „cap”. În
daco-română, substantivele care trimit la sensul de „cap” sunt: cucă[2],
cucui[3]
şi chică[4].
Aşadar se pare că în limba geto-dacilor, Kogaion se referea chiar la Sfinxul românesc.
Misterele nu se opresc aici. Astfel, actualul nostru Sfinx are aceeaşi înălţime cu sfinxul egiptean de la Gizeh precum şi aceeaşi
expresie! Sfinxul românesc poartă
căciula nobilă dacică iar sfinxul egiptean poartă vălul regal al faraonilor.
Că muntele era considerat unul sfânt, motivat şi de capul (koga) cioplit
al unei străvechi divinităţi autohtone, o demonstrează şi denumirea unui trib
geto-dac, Caucoenses, situat în curbura Carpaţilor, apoi Ţara Cauca, ţinut
plasat de Ammianus Marcellinus[5]
în aceeaşi zonă, precum şi localitatea dacică, atestată, Ba-cauca, sugerând
chiar oronimul[6] Bucegi.
[1]
Numele unui zeu, divinităţi, sfânt etc.
[2] Căciulă înaltă, uneori împodobită cu pene,
pe care o purtau domnitorii români în timpul ceremoniilor.
[3] Umflătură la cap, precum şi moţ de pene la
capul păsărilor.
[4] Părul
de pe cap; în special, păr lăsat să crească lung pe ceafă sau pe spate; plete.
[5]
Ammianus Marcellinus (cca. 332-395 e.n.) - general roman de origine greacă și
ultimul mare istoric latin. Este autorul operei istorice “Res gestae”, formată
din 31 de cărți, dintre care s-au păstrat ultimele optsprezece, referitoare la perioada
353-378 e.n., tratând marile migrații ale popoarelor din zona Mării Mediterane.
Ele cuprind informații prețioase și pentru istoria României. Vorbind despre
campania nord-dunăreană a împăratului Valens (367), pomenește cetatea Dafne (în
zona Olteniței) și Munții Serilor, două toponime din secolul al IV-lea.
[6]
Oronime -nume geografice ale
diferitelor forme de relief; toponime.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu